-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر قرآن كتاب هدايت است پس چرا خداوند در آن , آياتي متشابه قرار داده است تاهر گروهي با تمسك به اين آيات نظر خود را توجيه كنند و حق از باطل شناخته نگردد ؟
قـرآن , و بـه طـور كلي هر كتاب مقدس الهي كه براي بشر نازل شده باشد , بايد به زباني خاص و قابل فهم براي مخاطب سخن بگويد . پس در حقيقت براي كتب آسماني دوجنبه ضروري و دو قيد وجود دارد . يكي آنكه بايد با زبان انساني سخن بگويد وديگر اينكه در حد و توان فكري انسان سخن بگويد . بنابراين , دو محدوديت ضروري براي قرآن و هر كتاب آسماني ديگر كه براي انسان نازل شده باشد وجود دارد . امااين دو محدوديت خود لوازمي دارند كه از آن چاره اي نيست . مـحـدوديـت زباني , كه خود به دليل محدوديت واژگان و ساختارهاي دستور زباني است , سبب مـي شود كه در متني واحد همه تعابير و جملات و واژگان از وضوح و شفافيت يكساني برخوردار نباشند . اين امر اختصاص به قرآن ندارد . زبـان اينگونه است و هيچ مفري ندارد مگر آنكه معاني در غالب زبان ايراد نشوند كه در اين صورت قرآن كتاب مكتوب نخواهد بود وخود اشكالات بيشتري را پديد خواهد آورد . مـحـدوديـت درك و فـهم مخاطبين نيز سبب مي شود كه اولا همه عبارات و واژگان از وضوح و شفافيت يكسان برخوردار نباشند وثانيا القاي برخي مطالب به طور صريح ممكن نباشد . از سوي ديگر قرآن كتابي است كه متكفل هدايت بشر در جميع شئون زندگي او است . شئون اجتماعي , سياسي ,خانوادگي , دنيايي , معنوي و مادي 000 و نيز اين هدايت را تا قيامت بر عـهـده دارد و بـايـد بـه گـونه اي باشد كه با تغييرات و پيشرفتهاي علمي و فرهنگي و 000بتواند پاسخگوي نيازهاي هدايتي انسان باشد . و ايـن امر خود سبب مي شود كه برخي آيات چندين و چند معنا داشته باشند به گونه اي كه در هر زمان بتوان با ارجاع آنها به آيات محكم حكم و موعظه اي مناسب به دست آورد . بنابراين متشابه بودن برخي آيات قرآن ضروري است و اين مطلب خود سبب كمال قرآن است .

تفسير الميزان ج 3 ص 56
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.